Lai cik tas dīvaini nešķistu, bet Latvijā lielie interneta portāli veicot uzlabojumus, mainot dizainu ne vienmēr veic savu lietotāju aptaujāšanu vai ko tādu vispār vajag. Piemēram, draugiem.lv pēdējos pāris mēnešus ik pa laikam ko uzlabo, nesaku ka nevajag to darīt, bet veids kā tas tiek pasniegts lietotājiem ir salīdzinoši drastisks. Protams ka visiem lietotājiem neizdabāsi, bet tomēr varbūt vajadzētu pajautāt vai šāda “fīča” un šis “pļuņurks”, tik tiešām ir noderīgs. Vai tomēr apgrūtina lietotāja darbības portālā.
Nepatīkams piemērs, manuprāt, ir orb.lv draugu aktivitāšu sadaļa, saprotu ka vēlamies celt savus reitingus (un to vajag arī darīt), bet vai patiešām gala produkta lietotājam nav jādod nemazākas izvēles iespējas? Saprotama lieta ja ir izdevies iesaistīt projektā atpazīstamus cilvēkus tad mēģina to izcelt kā vien spējas, bet ko lai dara tie lietotāji, kurus tas pilnīgi neinteresē? Man pieņemamāks šķiet scenārijs, kur lietotājam ir iespējams izvēlēties vai sekot vai nesekot, kādu konkrētu personu, uzņēmumu notikumiem.
Pat grūti iedomāties kas notiktu ja pēkšņi twitteris pieļautu, ka uzspiestā kārtā tagad visi sekos piemēram Britnijai. Laikam jau pie vainas ir tas ka pie mums nav pierasts sūdzēties par lietām un visu pieņemt, tā kā tas tiek pasniegts. Vienīgais veids kā es šo konkrētu gadījumu varu nosaukt ir: “Slēpts, uzspiests Spams”, jo no šī pakalpojuma nav iespējams atteikties.
Savukārt 1188.lv manuprāt ir gājuši pareizo ceļu, kamēr vecā versija darbojas tikmēr lietotāji var izteikt savas domas par jauno dizainu, kā arī funkcionālo pusi.
Bet lai arī cik laba šī doma nebūtu, manuprāt, laba ideja (tā pat kā orb.lv gadījumā) nav novesta līdz galam, jo 1188.lv gadījumā forma, kura jāaizpilda ir vienkārši nepanesami atbaidoša gan vizuāli, gan saturiskā izpildījumā, bet vismaz viens no retajiem gadījumiem, kad izrāda vismaz kādu interesi par to kā lietotājs uzvter uzlabojumus. Nevis klaji paļauties uz šauru personu loku, kuri ne vienmēr ir sapratuši ko vēlas lietotājs. Vēlu veiksmi visiem interneta projektiem Latvijā un galvenais mācīties no citu kļūdām.
Wieshka
No vienas puses saprotu šo resursu uzspiesto mārketinga aktivitāsu celšanu, jo ir laiki, kad jādomā kā pārziemot, bet tajā pašā laikā, vai metode ir pieņemama.
Piemēram, man iekš dr.lv sadaļa runā – ir vienkārši ar firefox papildinājumu iemests display: none, pie attiecigā div – tiek iebarots papildus css.
Ok bet, tā nav standarta interneta lietotāja pieeja lietām.
Orb.lv gadījumā – manā skatijumā ideālais variants būtu, ka lietotājs vispār varētu izvēlēties, kam sekot līdzi – pēc follow principa, kas ir labi zināmajā twiterī.
Piemēram, ir interesanti cilvēki, kam es labprāt sekotu līdzi – aktivitātēm, bet ne jau tādēļ, man viņs pa draugu jāaicina, tajā pašā laikā, ir draugi – jā draugs ta draugs – bet reāli “pelēkā masa” – un īsti tā neintresē ko viņs vārās savā blogā, vai ir ielicis jaunu profila bildi – līdz ar to man nav šīs iespējas filtrēt, kas man šķiet aktuāls. Kā nekā ši sadaļa ir paradzēta aktivitātem, un katram cilvēkam aktuāls ir kas cits.
Domāju, par uzspiestu reklāmas tipa saturu vairs nav runa, vienīgi, kas man tiešam netraucētu ir uzvlec kreklu – pie tiem iekš orb.lv visi ir pieraduši – tā ir daļa no orba :)