Masu mediju kvalitāte

Vairums no mums vismaz reizi dienā, vai pat biežāk pāršķirsta kādu laikrakstu, noskatās ziņu pārraides sižetu vai aplūko jaunākos jaunumus kādā no interneta ziņu portāliem. Diemžēl ar vien biežāk pasniegto ziņu kvalitāte tiek atstāta novārtā. Katram no mums ir savs iemīļotais ziņu iegūšanas avots, kādām tas ir interneta portāls, TV pārraide, vai vienkārši seko jaunākajai informācijai kādā no sociālajiem tīkliem, es laikam sevi varu pieskaitīt pie interneta portālu lasītāju grupas. Tas kurš ir labākais interneta ziņu portāls, laikam jau būtu “reliģiskas” dabas jautājums (līdzīgi kā MAC vs PC). Pats viss biežāk lasu www.tvnet.lv tādēļ visbiežāk pamanu lietas, kuras mani kaitina tieši šinī ziņu portālā, bet cik novēroju šī “ne-kvalitātes” sērga sāk izplatīties arī uz citiem portāliem. Lielākajai daļai zināma vecā labā patiesība, ka gala lietotājs portālā jānotur pēc iespējas ilgāk, kas nestu pēc iespējas vairāk klikšķu uz pašreklāmām, vai uz “interesantiem” ziņu virsrakstiem, kas savukārt ļauj ienest papildu santīmus budžetā, jo lietotājs redzējis lielāku kaudzīti ar reklāmas banneriem.

Jau labu laiciņu www.tvnet.lv kā kāju ieminis neizvieto saites uz citiem resursiem, protams ar dažiem izņēmumiem. Šīs tēmas sakarā arī Laacz šo to uzrakstīja, pāris dienas atpakaļ. Kas, manuprāt, ir cirvis pašiem kājā, jo ja mani interesē kas vairāk par šo tēmu hops iekš googles un prom esmu. Atgriežoties pie virsrakstiem neliels piemērs: TvNeta raksts par traucējošu un pamestu auto evakuāciju ar virsrakstu – “Arī pamestu un traucējošu BMW X6 aizvelk prom” kā noprotams raksts būs par to kā aizvelk kāda BMW X6 prom – nekā raksts patiesībā ir par to kā aizvāc automašīnas prom no pagalmiem un bildes pie tam no paveca apdauzīta vai “aplasīta” AUDI, un BMW pieminēts tikai vienā necilā teikumā.

Tur vienkopus atrodas ne tikai šādas pussasistas un pavecas automašīnas, bet arī jaunas, dārgas un glaunas mašīnas. Stāvvietas darbinieki zina stāstīt, ka uz stāvvietu atvilkts arī trīs dienas vecs «Jaguar». Tāpat te bijušas «Porsche», BMW X6 un citu jaunu modeļu mašīnas.

Trakākais jau ir tas ka šis gadījums nebūt nav nedz pirmais nedz pēdējais, jo ziņu kvalitāte šķietami nav tā svarīgāka (par galeriju kur vāverēm arī ir auksti pat nestāstīšu), galvenais tikai lai ir kas ko ielikt. Protams ir arī monētas otra puse, kā ievilināt lai tas lasītāju nospiestu uz saites (virsraksts vai bilde), un atvērtu rakstu, kuru viņš parasti nevērtu vaļā.

Tas ko bieži mūsu interneta mēdīji izceļ kā svarīgāko, bieži vien izrādās ir paredzēts tikai lai veicinātu vairāk skatījumus (reklāmu atrādīšanu skaitu), vai arī kaudzi ar komentāriem, kuri atkal tiek sadalīti pa daudz lapām, kas atkal veicina reklāmas atrādīšanas skaitu. Protams ka interneta mēdijiem ir palicis grūtāk uzturēt finansiālu stabilitāti,  bet par kādu cenu(?). Lielākā daļa iepēr saturu no ziņu aģentūrām, jo tas vienkārši ir lētāk un neapgrūtina sevi ar kvalitatīvu žurnālistu piesaisti. Protams, ka vieglāk ir radīt, “aizņemties” saturu, kurš ir tendenciozs, tiek iegūti skatījumi un reklāmas ir atrādītas, nevis sūtīt žurnālistu uz kādu notikuma vietu.  Tas ir viens no iemesliem, kādēļ kā svarīgas ziņas tiek izceltas ziņas, kuras bieži ir ar negatīvu noskaņu, jo tas veicina “diskusiju”, kura bieži izvēršas par krāniņu mērīšanu, jo katrai “sekretārei” ir savs mīļākais “seriāla varonis”, vai arī ir viedoklis par visu.

Salīdzinoši nesen mediju pārstāvji parakstīja, kādu apņemšanos veicināt “komentētāju kultūru”, bet patiesībā bieži dara gluži pretējo, veicina tās graušanu, un priecājas, ka raksts sasniedzis 621 komentāru.

Protams var jau mani saukt par piekasīgu, bet biju tiešām pārsteigts par LTV1 raidījuma panorāma sižetu par e-parakstu, ar saturu tiešām viss ir kārtībā, bet video materiāls (no video sižeta vidus daļas), kas atrodas fonā kamēr diktore runā, ir mikslis no vairākiem sižetiem, kuri saistīti ar IT, tagad noteikti kāds teiks nu nesafilmēja tik daudz skatus mazajā birojā, bet vai tādēļ jāliek www.draugiem.lv birojs vai puiši no www.pasmejies.lv. Man jau liekas ka varēja pafilmēt kādu minūti ilgāk vai vismaz dabas skatu uzlikt, jo savādāk skatītājam var rasties priekšstats ka, šim kantorim baigi smukas telpas, un skatītājs netieši tiek maldināts.

8 thoughts on “Masu mediju kvalitāte

  • 06.09.2012 at 15:00
    Permalink

    Laikam bail, ka apmeklētājs aizbēgs no tvnet. Dīvaini tie lielie portāli ir palikuši – tas nu ir skaidrs!

  • 06.03.2015 at 22:38
    Permalink

    Kopš TvNet nopirka Apollo arī tas medijs ir diezgan sabojāts, un Latvijā pašlaik īsti nav normālu ziņu portālu(vismaz es nevienu nezin)…

  • 22.09.2015 at 13:51
    Permalink

    Mediju kvalitāte sākas ar to, ka “mēdiji” raksta ar īso “e”! MEDIJI!

  • 06.04.2016 at 16:33
    Permalink

    Būtu interesanti uzzināt, kas ir patiesie tvnet/apollo īpašnieki ārpus mūsu robežām. Pārāk liela ietekme paliek šiem medijiem. Pieliek vēl klāt delfi un trīs vadošie vaļi aizņem lielāko daļu no interneta tirgus.

  • 07.04.2016 at 10:27
    Permalink

    Ha, ja, Skolotājs – cepums par komentāru! :)))

  • 07.04.2016 at 10:34
    Permalink

    Vēlos atgādināt, ka šis raksts tika publicēts 2012 gadā ;), bet paldies kļūdu izlaboju ;)

  • 07.04.2016 at 10:38
    Permalink

    Aivars, nemāku teikt kā ir tagad ar tiem patiesā labu guvējiem, taču tagad arī apollo, satura kvalitāte diemžēl ir cietusi. Gadus ko pavadīju TvNet strādājot (par programmētāju), bija brīži, kad bija skaidrs ka galvenais ir, reklāmu rādījumu skaits, nevis kvalitāte. Jā tas nenotika vienmēr, bet šobrīd man šķiet ka ir vel trakāk, pirmajās lapās tiek ievietoti raksti, kuri izsauks lielu ažiotāžu -> vairāk komentāru (tos dala lapās) -> vairāk reklāmu rādījumu.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *